محل تبلیغات شما
خوردن غذایی كه برای میت انفاق می شود از نظر دین مبین اسلام مكروه می باشد،
گرچه متأسفانه شاهد هستیم به یك عرف تبدیل شده است،
بیش از روایت در منابع روائی شیعه وجود دارد كه همگی دلالت بر اینكه خوردن غذای میت كراهت داشته و مستحب است تا چند روز برای خانواده مصیبت زده غذا ارسال شود.(جامع الاحادیث الشیعه 3/ ابواب التعزیه/ باب 4/ ص464؛ وسائل الشیعه 2/ باب 67/ ص888) مجموع نكاتی كه در روایات در مورد این موضوع آمده در این موارد خلاصه می شود:
- حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم پس از شهادت جعفر ابن ابی طالب (معروف به جعفر طیار) به دختر بزرگوارشان حضرت صدیقه شهیده فاطمه زهرا صلوات الله علیها فرمودند تا به مدت سه روز برای خانواده جعفر رحمت الله علیه غذا ببرند، و از همین جا بود كه چنین رفتاری بعنوان سنت در بین مسلمین رسمیت یافت.(وسائل همان حدیث 1)
- غذا خوردن نزد مصیبت زدگان به عنوان رفتاری جاهلی و ناپسند نكوهش شده.(وسائل همان حدیث 6)
- چون خانواده میت به امور عزاداری مشغول اند، خوردن غذا نزد آنان نوعی افزون سازی مشغله آنهاست.(جامع الاحادیث، همان، حدیث 6و7و9) البته اگر خانواده میت، تأكید واقعی و از روی رضای قلبی بر استفاده از غذایشان دارند دیگر كراهت چنین كاری مرتفع شده ولی استحباب ارسال غذا برایشان ثابت می ماند.(مجمع الفائده و البرهان، محقق اردبیلی 2/509)
حال پس از شفاف سازی مسئله از نظر فقهی به چند تذكر می پردازیم:
1- شأن مراجع محترم و علمای دینی تبیین جایگاه كردار مكلقان در نظام قوانین الهی است و اگر بخواهند از نظری فقهی به اجرا برسد نیاز به دو عامل است:

پاسخ به شبهات غدیر

پاسخ به شبهات غدیر2

نتایج آزمون ورودی حوزه‌های علمیه1398

خوردن ,كه ,غذا ,خانواده ,میت ,وسائل ,می شود ,از نظر ,همان حدیث ,روز برای ,برای خانواده

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

هشت و هشت لیدی باگ تعمیرات موتور سیکلت رمانهای آراد آرسین وبلاگ کشتی کنگره 60 مطالب خبری تفریحی شعر درخواستی طریق سعادت clicdozafar granelcilu